Mnohokrát jsme při různých příležitostech narazili na téma zpracování nejen svatebních fotografií.
Přijde nám, že mnoho lidí možná vůbec neví, co zpracování / nezpracování fotografií, pokud se bere důsledně, znamená.
Každý amatérský fotoaparát i mobilní telefon upravuje (zpracovává) fotografie. Nezpracovává je pouze ten fotoaparát či mobil, který má nastavené ukládání fotek do formátu RAW.
Fotografií autor něco vyjadřuje.
Ve fotografii a jejím zpracování se promítá pohled člověka který ji zhotovil. Výstižně to popsal Ansel Adams.
“You don’t make a photograph just with a camera. You bring to the act of photography all the pictures you have seen, the books you have read, the music you have heard, the people you have loved.”
(Ansel Adams)
Pokud fotograf fotí do formátu jpg, zpracuje fotografii foťák, mobil … dle toho, jak ho má nastavený.
Pokud má fotograf z foťáku k dispozici komprimovaný formát jpg, je ruční zpracování (editace) fotografií dost omezena.
Pokud fotograf chce fotografii zpracovat ručním procesem, fotí většinou do digitálního negativu (formát RAW).
Pokud tedy fotograf fotí do formátu RAW, dostane z fotoaparátu nezpracovanou fotografii, datový soubor v některém formátu raw (surovou surovinu / „čistá data z čipu“).
Tato surovina (RAW) by se v některých aspektech dala přirovnat ke klasickému analogovému negativu.
Kdo někdy fotil na klasický film za použití například barevných filtrů, dobře ví, že mohl zásadně ovlivnit tonální podobu černobílé fotografie. Film vidí barvu filtru jako světlejší až bílou a komplementární barvu tmavou až černou.
Ten kdo z filmového negativu tvořil následně v temné komoře fotografie, které třeba i retušoval, ví velmi dobře, o čem je řeč.
Kdo tuto zkušenost nemá, jistě o klasické fotografii v případě zájmu najde mnoho informací na internetu.
Klasickou fotokomoru u fotografa s digitálním foťákem nahradil výkonný počítač a kvalitní inkoustová tiskárna.
Řada lidí se domnívá, když vidí krásnou fotku, že ke vzniku krásné fotky stačí drahý foťák s velkým drahým objektivem.
Pokud ale fotograf fotí do formátu RAW, tak tyto neupravené fotky mnohdy vypadají hůře než automaticky zpracovaná fotka z amatérského foťáku či mobilu.
To si dost pravděpodobně málokdo uvědomí.
Aby to ale bylo jasnější, uvedu zde konkrétní příklad.
První fotografie níže je trochu podexponovaná, aby nedošlo k takzvaným přepalům na slunci, ale jinak takto vypadá neupravené foto z profi foťáku ve formátu raw.
(Výrazný rozdíl, mezi fotografií neupravenou a upravenou, možná nepoznáte na lesklém monitoru)
Foceno (špičkovou technikou):
Nikon D800, objektiv AFS 80-200 mm/f2,8
Na fotografii pro zvětšení 2x klikněte!
Zásadnější rozdíl poznáte na větším a kvalitnějším monitoru. Doporučujeme velikost uhlopříčky monitoru minimálně 24 palců.
Pokračování pod fotografiemi.
Na této fotografii proběhla při editaci (či vyvolání, post-procesingu, post-produkci…) velká řada úprav, které jsou snad dobře zřetelné.
Záměr zpracování byl, aby ve vás fotografie vyvolala pocit, jako byste danou scénu viděli živě ale očima autora fotografie.
(pokud na fotografii 2x kliknete, uvidíte foto podstatně větší)
Zpracování fotografií by se dalo přirovnat k přípravě jídla.
Na jídlo můžete zajít například do McDonaldu a přesně víte, co dostanete.
Dostanete dobré jídlo, které bude mít na celém světě stejnou kvalitu.
To samé můžete očekávat, pokud zpracování fotky necháte na foťáku.
Dostanete dobré fotky, které budou na celém světě zpracovány stejně.
Ale na jídlo můžete jít také do dobré restaurace, kde vám ze surovin např. v dvojnásobné-trojnásobné ceně než je cena surovin v McDonaldu velmi šikovný profesionální kuchař udělá něco naprosto jiného, jedinečného!
Tyto kvalitní ale nezpracované suroviny dostanete, pokud fotíte kvalitní profesionální technikou do formátu RAW, ale upozorňuji, že je nestačí pouze vyklopit na talíř :-)
Co z toho plyne?
Ten kdo neocení často jedinečný gastronomický zážitek v kvalitní restauraci, tak do ní nepůjde.
Kdo velmi rád vaří, bude možná dělat kuchaře v kvalitní restauraci ;-)
Další kapitolou ohledně barev, které vidíte na vašem zařízení, jsou barevné profily.
Pokud má digitální fotografie jiný barevný profil než sRGB, může váš prohlížeč zobrazovat její barvy nesprávně.
Na mobilních zařízeních, umí správně barvy zobrazovat, pouze prohlížeč Safari na iOS, který umí načíst ICC profil fotografie. (2016/08)
Více o barvách fotografií na monitorech, při tisku a barevných profilech najdete na stránce Tisk fotografií
Bentley S2 1959 – ceník
Praha, letohrádek Hvězda